Aankomst op de Noordpool - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Arjen Ouden - WaarBenJij.nu Aankomst op de Noordpool - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Arjen Ouden - WaarBenJij.nu

Aankomst op de Noordpool

Door: Arjen

Blijf op de hoogte en volg Arjen

28 Februari 2007 | Nederland, Amsterdam

Het is al weer een tijdje geleden moet ik toegeven sinds mijn laatste bericht... maar ja als er niets te schrijven valt over reizen die je niet maakt...
Hoe dan ook hier ben ik dan (dit keer samen met Sienke!) op Spitsbergen, alias de noordpool. De reis was een hele belevenis: 12 uur op een besneeuwde luchthaven van Oslo en dan nog een tussen stop in Tromso. Voor de landing in Longyearbyen (de 'stad' waar ik hier verblijf) dacht ik even dat het vliegtuig tenminste schaatsen nodig zou hebben maar dat viel allezins mee. Vandaag hebben we het stadje verkend en het universiteitsgebouw bezocht. Verder zitten we in een barak op een mooi kamertje van 10m2 en de buurvrouw is Sienke. Het echte pool-gevoel heb ik nog niet omdat het tot nu toe redelijk warm is geweest (maximaal -14 c). Er zijn dusdanig veel mensen, huizen en auto's dat ook dat niet een echt afgelegen indruk maakt.
Morgen is er een conferentie en de opening van het Internationale pool jaar en vrijdag krijg ik schietles voor het geval er tijdens een excursie een ijsbeer te dichtbij komt. Maandag leren we dan op een sneeuw scooter rijden en dan kunnen we echt aan de colleges beginnen!
Voor wie dit allemaal lichtelijk vreemd in de oren klinkt... Ik kan het ook nog niet helemaal bevatten maar hier is het de normaalste zaak van de wereld.
Voor diegene die sowieso niet op de hoogte waren van dit al: Ik ben hier 2,5 maand samen met Sienke (mijn vriendin) om vakken te volgen aan de universiteit.
Dit was even een eerste indruk, de rest van onze belevenissen zal volgen.

  • 01 Maart 2007 - 08:11

    Nora:

    Zo, ik sta aangemeld dus kom maar op met die belevenissen! Schieten en scooteren, dat belooft nog wat. Studeerse :)

  • 01 Maart 2007 - 09:24

    Harry Pronk:

    Ik dacht dat ijsberen alleen op Antarctica voorkwamen. Tja, nooit te oud om bij te leren. Succes daar!

  • 01 Maart 2007 - 09:43

    Ria:

    Brr, het is hier gelukkig warmer. Zijn er ijsberen op de Noordpool? Hoop dat jullie ze niet tegen komen. groetjes en tot "mails"

  • 01 Maart 2007 - 10:13

    Annelieke:

    He Ar,

    Leuk om even iets van je te horen...het afscheid zondag ging zo snel! Heel veel plezier daar!

    PS. Ik heb nu ook mijn trip gepland... het wordt Midden en Zuid Amerika...dan kan jij mij dus ook even bijspijkeren!
    Kus Liek

  • 01 Maart 2007 - 12:46

    Bas:

    tip:
    je moet de loop van je af houden!!


  • 01 Maart 2007 - 15:30

    Jelmer:

    fijn dat je geod aangekomen bent.klinkt allemaal rete gaaf!
    fijne tijd
    liefs jelmer

  • 01 Maart 2007 - 16:13

    Fenje:

    oke arjen ik ga je weer volgen en lezen.
    blijft boeiend zo'n reislustige neef.
    je andere neef (seb) is intussen co-piloot, dus die is ook overal en nergens. hij houdt alleen geen reisverslagen bij.
    he tot je volgende verslag en ....succes!
    fenje

  • 01 Maart 2007 - 17:31

    Wytse:

    supr gaaf klinkt het!! hoop dat je nog meer foto's erop zet! en eh... schiet ze en glijd ze! doe Sienke de groeten,
    liefs Wytse

  • 02 Maart 2007 - 00:12

    Stephan:

    buurman, eindelijk nog iemand die kan schieten! gaan we de volgende keer samen op de schietbaan in utreg liggen? schiet jij een ijsbeer en een zeehond, ik heb nog chilisaus :)trouwens, je hebt post.

  • 02 Maart 2007 - 10:39

    Liesbeth:

    Dat jij em maar wel moge zien... die ijsbeer! Leuk tijd!

  • 02 Maart 2007 - 13:56

    Ole:

    Ha Sienke en Arjen, ik heb al met verschillende webcams rondgekeken, maar ik heb jullie nog niet gezien....ook geen ijberen by the way. Kan je ergens de coordinaten vinden van jullie kampement? Leuk om op Google-earth te kijken.

    groeten en liefs

  • 03 Maart 2007 - 11:09

    Oma En Opa Van De L.:

    Ook van ons even een korte reactie. Fijn voor ons om bij te blijven .Maar er is toch nog iets anders te beleven dan alleen maar
    ijsberen.Hoi.

  • 03 Maart 2007 - 21:21

    Veronique:

    Ciao ciao,
    Viel Spass met toer-boarden en met studeren natuurlijk!!!
    Salutti

  • 04 Maart 2007 - 18:30

    Oom Jan Jacob:

    ik reageer wat laat maar we zijn net zelf terug. En beter een late reactie dan geen dacht ik zelf maar zo ... Probeer maar eerst die beer "milieu vriendelijk" te benaderen. in de stijl van: make love not war. shake hands en zo wat one liners meer. als dat niet helpt misschien hard rennen of ingraven? Ik blijf ook weer alert op deze trip van je. veel succes!

  • 05 Maart 2007 - 08:48

    Rena:

    Hoi luitjes, het klinkt nu al heel stoer allemaal. Nu nog hopen dat er nog wat te pokeren valt :) xxxx

  • 05 Maart 2007 - 19:58

    Lucy:

    Volg alsjeblieft het advies van je ome Jan Jacob niet op wat betreft die ijsbeer he hee want dan kan je 't schudden. Eigenlijk kan die ijsbeer 't dan schudden, jou om precies te zijn. Als je misschiet op zo'n bullebak is 4 km hard rennen genoeg om 'm af te schudden: na 4 km wordt 't brave beest namelijk oververhit (tja met zo'n jas aan) en moet ie afkoelen... (Ik zou er geen cm naastleggen trouwens maar gewoon nog een halve kilometer extra rennen!) Lachen overigens dat iedereen 't over die ijsbeer heeft. En volgens mij komen ijsberen op Antarctica juist helemaal niet voor dus als 't daar om gaat qua studie heb je misschien 't verkeerde vliegtuig genomen?

  • 08 Maart 2007 - 22:19

    Bas:

    't is wat he die ijsberen! Zijn ze er wel of niet? Ik zou zeggen gewoon een keer 's avonds laat een uurtje buiten rondlopen.
    Is trouwens een leuke onderwijsopdracht: teken een ijsbeer in de sneeuw.
    Is het 35 graden onder nul geweest zoals op het weerbercjt stond? Heb je er iets van gemerkt?
    In de "Zeilen" staat een foto en een artikel van iemand die zich met zijn boot heeft laten invriezen in het fjord. Ik zal het bewaren. Heb je er iets van gehoord of gezien?

    Groetjes,

    Bas

  • 09 Maart 2007 - 21:32

    Marloes:

    He Adrianus!

    Ben ik eindelijk weer thuis, ben jij weer weg! Ook niet gezellig..... :( Jullie gaan het vast naar jullie zin hebben daar, dus geniet ervan! Veel succes met scooteren en laten we hopen dat je geen ijsbeer neer hoeft te schieten (ik ben er namelijk niet voor de EHBO, al is dat waarschijnlijk ook niet de bedoeling....)

  • 27 Mei 2007 - 17:17

    Pieter:

    Spitsbergen - Noordpool: ongeveer 1100 kilometer.....
    Da's hetzelfde als in Wenen zeggen dat je in Amsterdam bent geweest.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjen
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 894
Totaal aantal bezoekers 30051

Voorgaande reizen:

15 Juni 2005 - 15 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: